Срещаме се с Цветан Илчев (за нас е само Цецо 😊), Team Lead в QA екипа на FIO Systems, част от Hypoport Sofia.
Цецо е част от компанията от 2015 година, а днес си говорим за QA, QA и още QA. Вижте първата част от разговора ни!

 

Как започна всичко? Кой аспект от работата те спечели, за да започнеш кариерата си като QA?  

Още докато бях малък, разглобявах всички играчки, които ми подаряваха. Беше ми интересно да видя какво има вътре – как са направени, как работят.
Започнах в тази сфера през 2010 г., когато работих в компания, която разработва продукти за звукозаписната и филмовата индустрия.
Един от професорите ми в университета видя, че съм по-любознателен и реши, че би било интересно да работя там. Като Quality Assurance Engineer, трябваше да сглобявам и разглобявам устройства, да работя с осцилоскоп и да анализирам сигналите по различните платки. Към тези продукти имаше и софтуер, който трябваше да бъде тестван в комбинация с хардуера.
Това беше и първият път в който се запалих – всичко беше ново и различно. Рядко се случва да има един и същ проблем.

 

Кога се присъедини към FIO Systems и как стана Team Lead?

След първата позиция реших, че ще бъде интересно да видя какво е да работя в уеб разработките. Смених няколко компании, но нямаха достатъчно уеб приложения, затова започнах във FIO Systems. Исках да работя с уеб-базирани приложения и тяхното тестване, защото беше съвсем  различно от досегашния ми опит.
Така, в началото на 2015 г. се присъединих към компанията, като QA. Менторът ми беше Automation QA и ме обучаваше в продължение на няколко месеца, преди да продължа самостоятелно.
Постепенно започнах да се занимавам с предизвикателствата на самата работа. Бяха написани голям брой от т.нар. тест кейсове, както и голям брой автоматизирани тестове за функционалностите.
И въпреки това, винаги можех да разчитам на колегите си при необходимост.
С времето възникна и нуждата от повече специалисти в отдела, за да можем да отговаряме на нарастващата работа.В момента екипът в България се състои от 5 човека, които тестват автоматизирано, като в същото време работим и с  колегите от Германия, които тестват ръчно.

 

Какви качества трябва да има човек, за да е добър QA? 

Според мен най-важно е да бъде любознателен, креативен и дисциплиниран. Никога не трябва да  оставя нещата непроверени, надявайки се, че малките проблеми ще бъдат решени набързо.
Що се отнася до това да си любознателен смятам, че ако човек е любопитен, ще търси проблемите в дълбочина и може да открие такива, които не са били известни преди.
А това е много важен аспект в професията ни, защото ако не можеш да разбереш къде е проблемът, няма как да го разрешиш.
Ако говорим за креативност- има хиляди начини, по които можеш да тестваш нещо и за създадеш тест кейс. Без значение, обаче как е направен този тест кейс е нужно да носи надежден резултат.
Срещал съм много проекти, които не проверяват нищо съществено, което може да създаде усещане, че старите функционалности и основните такива, работят коректно.

 

От кои 3 основни фактора зависи качеството на един софтуер?

Мога да дам няколко примера. Представете си, че използвате софтуер. Отваряте го и искате да изпълните базова команда, но след всяко натискане на мишката, има забавяне. Това естествено Ви изнервя.
Затова и  първият фактор е изпълнението – цялата система трябва да предоставя добър потребителски опит (UX).
Следващата важна част е надеждността. Софтуерът трябва да дава резултати, на които можеш да се довериш. Предполага се, че ще се използва от голям брой хора, които са платили за него и очакват да получат качествен продукт, който да покрие техните нужди, без да се влагат излишни усилия.
Третият фактор е използваемост (usability). Много е важно как е бил направен софтуерът- лесен ли е за употреба; разбираем ли е за хората.
Не трябва да е твърде сложен.
Бих добавил и това да няма забавяния – периоди от време, в които приложението да не е достъпно. Когато при актуализация например нещо се счупи, трябва да се реагира на момента. Така и работата на екипа е по-спокойна.
Във FIO Systems разчитаме на автоматизираните тестове, за да гарантираме, че всички тези фактори са налични. Това покрива основната част от функционалностите на приложенията, така, че да могат да бъдат забелязани и всички забавяния. Разчитаме на съвременни технологии, които ни помагат по-добре да проследяваме изпълнението. Когато някой клиент използва форма или страница от нашето приложение, времето за изпълнение на тази операция се регистрира. Забавяне от над 4 секунди за дадена операция се счита за прекалено много и не трябва да бъде допускано.
by Iza Mladenova

Iza Mladenova is Technical Recruiter with over 3 years of professional experience. A graduate of Sofia University, she is responsible for finding specialists in the IT field.

Interested in a job? Take a look at our current vacancies!